onsdag 7. september 2016

Fra land til land en vakker sommerdag

Det ble en fin langtur fra Ormsund til Nesoddlandet - Fornebulandet  -  Bygdøylandet.
Turen ble avsluttet med turfølge fra Hovedøya til Langøyene og hjem.

For en start på dagen. Havblikk og sommervarme. Her med Langøyene til venstre og kurs for Nesoddtangen..

Nesoddlandet nådd med fergeterminalen forut. Satte så kurs mot Fornebulandet.

Geitholmen utenfor Snarøya er vakker om sommeren. De må være fornøyd de som har feriested der.

Det var folk på alle badestrender. Her utenfor Rolfsbukta.

Sjøflyhavna

Legg merke til politibåten langs siden av Color Line.


Mange badegjester på Huk.

Ved Hovedøya traff jeg Svein fra forrige tur, sammen med følge, og jeg ble med på deres tur til Langøyene for rast.

Takk for hyggelig prat og følge til dere alle.
PS. Jeg hadde wobbler på slep det meste av turen med to napp som glapp.
Hadde også en måke på kroken , den glapp heldigvis.

mandag 5. september 2016

Flatt vann og sol - makrell og ørret

Herlig "sommerdag" med sol og god temperatur. Denne bøyen er skummel for båtfolket i fart!

Syd på Søndre Skjelholmen var det en sel, men bildet ble ikke bra. Snakket med en som observerte selen med kikkert og han sa at selen var av arten Havert /Gråsel.


Kort tid etter satt det en makrell på kroken.

Mens jeg satt å sløyet makrellen ble jeg omringet av en sildestim. Mye sprett over vann ...


Og mange sild under vann. :-)

Nydelig dag!!!!

Ett dårlig bilde av den nye maneten jeg har lest om. Klar liten manet og det var mange av dem ved Nakholmen.

Og jaggu satt det ikke en ørret også i dag. Det er lenge siden sist jeg fikk ørret. I dag blir det ørret til forrett.

Jeg kom meg klar av containerbåten på vei ut fra havn og ble samtidig tatt igjen av en annen padler. Vi var enig om at disse skipene kommer fort! Takk for hyggelig prat Svein langs Langøyene! Vi sees nok igjen der ute.

Dagens tur på kryss og tvers med wobbler på slep.

fredag 2. september 2016

Sjøsprøyt og en havabbor

Etter en times padling med snøret ute satt denne karen på kroken i sundet mellom Lindøya og Nakholmen. Det var litt grov sjø da den bet på, så jeg måtte slepe den inn i le før jeg kunne hale inn. Jeg har ikke fått havabbor på kroken før, så jeg måtte sjekke hva det var når jeg kom hjem. ca 0,5 kg.

Landgang på Lindøya i le for vinden etter å ha halt inn fisken og sløyet den. Nakholmen i bakgrunnen.

Flotte forhold i dag med sol og 19-20 grader. Vannet er fortsatt varmt. Rutebåten skal her legge til ved Hovedøya.

Det finnes store cruicebåter og litt mindre ... Rådhuset og Akershus festning blir småtasser!

Det var en fin tur med i perioder kraftig vind fra sydvest. Derfor mye padling i le for vinden. Turen fra Bleikøya til Langøyene ble våt og morsom. Vinden løyet da jeg skulle hjem til Ormøya, men litt bølger var igjen til småsurfer.


lørdag 27. august 2016

Sjøsprøyt og 2 makrell

Med frisk vestavind gikk kursen rett mot vinden ut til Langøya. Deilig med litt bølger og  sjøsprøyt!

Etter runden vest på Langøya gikk turen til Malmøykalven og jeg startet fisketuren. Vinden stilnet litt og vindjakken gikk av.


Dagens rundt om kring tur ...

Makrell på kroken som ble deilig forrett til kveldens middag.
Makrellen var sprelsk og morsom å sveive inn. Deilig med ny snelle som gikk mykt og godt.

Ved retur til Ormsund var det ett brylllup som entret båten for utflukt.

tirsdag 16. august 2016

Sommer i Oslofjorden

Herlig padletur med sol og flott badetemperatur, som her på Storeflu. En dag å nyte!


mandag 18. juli 2016

Sommerpadling i Rødenessjøen

Det ble mange korte turer på Rødenesjøen i sommer med Wingåre og Epic kajakken.

Litt kano padling også, samt SUP for de yngre som ville prøve noe nytt.


Beate i Struer Malik på flatt vann....

Her med naturens hodepynt !

Det kom en regnbyge farende og da fikk Beate prøve storm cage'en. Hun holdt seg varm og tørr!

Epic i rette fargeomgivelser .....

lørdag 9. juli 2016

Skåtøy, Kragerø helgebesøk

Besøk hos venner på Skåtøy med tur i området ved Skratta med Jomfruland rett utenfor. På bildet er det en kajakk som passerer i åpningen!

Arne gjør seg klar til sin første padletur. Vest må han ha på!

Arne i godt driv i starten på turen.

Vi smyger oss i trange kanaler mot Skratta.

Flotte forhold å padle i som nybegynner. Arne kommer nok til å padle igjen :-)