mandag 17. august 2020

Endelig på sjøen igjen

 

Nok en flott sommerdag med fine forhold. Deilig å være på sjøen igjen og turen gikk med den rød stiplete linjen, ca 12 km. 
Ved Ormsund var det mange ungdom som nøt fin badetemperatur. Nesten fullt på parkeringen og jeg måtte be de unge flytte seg for å få lagt ut kajakken på flytebryggen.

På Langøyene som nå er stengt pga anleggsvirksomhet på den gamle søppelfyllingen, ble det pause og ett deilig bad. På stenen sitter kråka som er vår nye sjøfugl her i Bunnefjorden.

Her er terminalen for ilandføring av masser. Nå holdt de på med å tømme båten for matjord.

fredag 14. august 2020

Med sykkel og fiskestang i Nordmarka

Det ble tid til en overnattingstur. For en som pleier å fiske i Østmarka gikk bilturen denne gang til Damtjern. Ett område jeg ikke har vært i siden 70 tallet. Med sykkel og sekk, pakket for en natt i hengekøy, lå alt til rette for å bli kjent i området.

Etter oppstart fra Damtjern var første stans Storflåtan demningen i syd , der jeg gikk innover rødmerket løype til Loka for å spise lunsj.


Loka sydover. Bruk vadestøvler eller bli våt når du skal ut til kanten.

Må bare fiske litt mens man spiser matpakken.

På fjerde kast satt ørreten - 830 g! Rund og fin.
Sølvkroken spesial spinner 6 gr.

Jeg målte ikke lengden, men matboksen er 22 cm. Ørreten ble sløyet og lagt i matboksen for å bli dagens middag til kvelden.

Syklet så langs Veslfåtan til demningen, der det ble noen små abbor. 

Det brygget opp til tordenvær så jeg syklet tilbake til Storflåtan demning og fant en lun leirplass langs utløpselven, for min hengekøye . 


Begynnelsen på Vesleflåtan. 
Utover kvelden fisken jeg litt i Vesleflåtan og Loka. Fikk en ørret på ca 300g, som fikk leve, og noen små abbor.

Når skumringen kom var det bare å lage til en herlig ørretmiddag før uværet brøt løs med lyn, torden og regnskyll.

Mye bedre enn posemat!

Dagen etter ble en varm og fin dag, der jeg fisket ned og opp på odden mellom Loka/Rundtjern og Vesleflåtan. Det ble en liten ørret og noen abbor.
Senere på vei mot bilen, tok jeg turen innom Åbortjern. Ett hyggelig fiskevann.

Dette er ett område jeg gjerne kommer tilbake til. Og da gjerne med kano i Vesleflåtan.

onsdag 24. juni 2020

Med kano på Straumsfjorden



Etter 5 timer i bil fra Oslo tok vi av ved Rysstad /Straume opp bomveien til Mjåvatnet der turen starter.

Fin parkering rett ved vannkanten og fin plass til å sette opp vår Ally kano og pakke den før tur.


Alle tre var fornøyd, men Felix som førstegangsreisende var nervøs og urolig.

Etter en enkel bæring over i Straumsfjorden slang jeg ute en wobbler og fisken var raskt på. Det viste seg at 200-250g var standardstørrelse på ørreten her og den var det masse av.

Vi fant en fin leirplass syd i vannet der vi skulle ha to fine og rolige dager.


Som meldt kom det en regnskur første kveld og natt, og da måtte vi supplere på vekten til tarpen for god avrenning.

Neste dag skinte solen igjen. Fin badestrand og nesten fin badetemperatur.

Fisken bet som bare det. Fin stekfisk til middag.

Dette smaker godt på tur!

Neste dag gikk turen nordover opp til Løkstjørn for 2 nye netter. Vi fant en fin plass ved utløpet av bekken inn i Løkstjørn. Fine fiske muligheter i vann og bekk.
Bildet viser Oksetjørni som lå litt høyere enn leiren. Her ble det større ørret!

Bekken ned fra Økstjørni til Heddevannet. Vi fisket mye i bekken fra Heddevannet som gikk ned til leiren vår.

Vi fant en fin plass. Ikke lett å finne tørre steder med mye myrområder i terrenget.

Vi tok en dagstur med "lett" kano som gjorde de 5 bæringene enklere. En rundtur jeg kan anbefale. Fine fiskeforhold og fint terreng. Vi så tegn til gruvene, men gikk ikke på befaring.

Fine forhold og lettpadlet kano uten full oppakning.

Felix har funnet roen i kanoen.

I bekken mellom Ramvatn og Fossevatn bet ørreten villig på en meps 4 g blank spinner.

Her er utløpet.

Morsomt også i så små bekker.

Siste dag gikk turen tilbake til bilen ved Mjåvatn via en fisketur til Skarketjørn.

Det var noen kalde netter med natt og morgentåke. Ett vakkert syn.

På vei ut av Løkstjørn til Straumsfjorden. Kanoen gikk gjennom en trang passasjen mellom stenene.

Da var det slutt. Ved ankomst snakket vi med grunneierne som sa at de burde ha utstyrt alle kanopadlere med garn for å fiske opp mest mulig fisk. Ikke sett fisken ut igjen, med grav den ned på land. For fiskeglade er dette området ett eldorado. Skal du ha større fisk må turen legges opp til vannene høyere oppe. Her skal det være kilo fisk og større! Jeg kommer gjerne tilbake hit for fiske og tur opplevelser. Fiskekort kjøpes på Vipps kr 50 pr dag med fiskekart ved bommen, bomvei kr 100.




 

onsdag 29. april 2020

På tur til Grønland

En kjølig aprildag med ull og tørrdrakt gikk turen retning Sørenga.
Da det viste seg at Akerselva var åpen for ferdsel, tok jeg turen opp til Grønland.
Så padlet jeg til Tjuvholmen, så Gressholmen for å se på bryggeprosjektet og
deretter Langøyene der de skal gjøre mye i sommer. Ca 2,5 timer tur.
Stille og nesten ingen andre båter ute.

Ormsund med flatt vann.

Bleikøya til venstre og Ekeberg rett frem.
Jeg så mye Ærfugl klar for hekkesesong.

Akerselva sitt utløp med Operaen til venstre og Munch museet til høyre.

I kulverten under Operagaten lå en lekter med fuglehus!
Fornem andebolig.

Innerst ved Barcode er det laget fint fossefall over en inngang til Akerselven løp i kulverten.

Det er god plass i kulverten, men mye av belysningen var ute av drift.

Grønland

... og litt lenger opp med Hausmanns  bro i sikte.

På vei ned mot åpningen i kulverten.

Tjuvholmen og kanalen i Fearnley museet.

Møtte på en SUP'er på tur rundt Hovedøya.
Han ble litt liten i bildet.

En kort teknisk stans på Høvedøya.
Lindøya bak med rutebåtmarinaen.

På Langøyene er det mye på gang, all skogen på sletta er felt og store vannrør er ført inn på land.
Blir spennende å se hva som skjer videre.