fredag 1. juli 2011

Hellestrand - Koster - Smøgen - Hellestrand

En flott tur over 6 dager og 19,3 mil er kommet til sin ende.
Med start i Hellestrand lørdag ettermiddag, dro vi rett ut til Koster og slo leir etter 3 timer.
Søndag gikk turen ned til Havstensund og videre derfra utaskjærs ned til Musøen, syd Grebbestad.
Mandag videre sydover, via Sotenkanalen til Smøgen for middag på kvelden.
Tirsdag nordover igjen i indre led via Hamburgsund, men overnattet ute i havet på Gluppø, vest Fjellbacka.
Onsdag inn mot indre led til Havstensund med sjøkreps, og teltleir på Kløvskjær vest av Rossø.
Torsdag kort dag tilbake til Hellestrand.
Været var fint. Det lille som kom av vind kom bakfra eller fra siden, veldig behagelig for en padler.

Glad gutt på tur.
Sotenkanalen på vei sydover. Ikke veldig spennende for en kajakkpadler.
Etter middag i Smøgen bar det ut i kajakk kl 21 for så å telte på Røsholmen i Kungshavn. Teltene gikk først opp når folkene på øya var gått til ro. I håp om ikke å bli jaget til sjøs.









Nok en glad padler...
Etter en forrett med ferske reker inntatt i åpen sjø. Og stekt makrell med ratatoille til hovedrett, ble vi underholdt av en måke som likte vår rest av creme fraiche. Dette var måker som var vant med båtfolk og deres matrester. Her måtte alt pakkes bort.
Flott overnatting på Gluppø ut i havet vest for Fjellbacka.

onsdag 22. juni 2011

Lindholmen rundt og Tjuvholmen visitt

Fin ettermiddagstur med regnbyger liggende på lur over Askerlandet og med varierende vind ettersom bygene beveget seg. Mye bølger fra rutebåter og lystbåter. Valgte å holde meg i le for den verste solgangsbrisen og bygekastene som kom sørfra.
Nå er bryggen på Ormsund nesten ferdig, så neste gang blir derfra jeg starter.

tirsdag 14. juni 2011

Vind i luggen og saltvann i fjeset

Frisk vind fra vest og med bølger fra Bunnefjorden på kryss ble det mye skvalp og sprut. Frisk kryssing mellom Husbergøya og Lindøya med sidevind og bølger fra alle kanter pga tilbakeslag, Langs Lindøya og Hovedøya frisket vinden på så jeg nesten kunne seile uten padletak. Fikk en tung runde om Sjursøya før jeg kunne vende inn mot havnen.
Måtte ta på Storm Cagen for ikke å bli for nedkjølt når klærne ble våte av sprut.





lørdag 28. mai 2011

Håøya rundt på 24 timer

Det ble bedre vær enn forventet og jeg slapp motvind på fredagen. Startet fra Ormsund kl 13 fredag og var tilbake 24 timer senere med en natt på nordspissen av Håøya. Valgte tørrdrakt på turen pga regnbygene som var meldt. Fikk noen på fredag ettermiddag og kom hjem før regnet startet på lørdagen. Brukte 7 timer med pauser til leirplassen og var mør i kroppen








Lørdag morgen startet med sol og stille. Så for meg en varm dag i tørrdrakt, men "heldigvis" så skyet det over, og med litt vind fra vest ble det ganske bra i tørrdrakten. Etter å ha passert Slemmestad tok jeg korteste vei hjemover, med åpne strekk og vinden i ryggen til Gåsøya og derfra med vinden fra siden til Nesoddtangen. Vinden økte på og det ble mye plask med tung kajakk. Ikke minst ved kryssing av Bunnefjorden over til Ormsund med vinden rett fra siden. På Nesoddtangen traff jeg 2 tyskere som hadde vært ute i 16 dager fra Gøteborg og de skulle avslutte turen på Oslo kajakklubb.
Det var tung å løfte kajakken på bilen etter turen...




Steilene var første stans på turen.
 Etter ett varm måltid på Søndre Askeholme bar det videre. Søndre Askeholme har plass for ett telt og fin strand for ilandstigning. De store båtene går på begge sider av holmene.
Flott leirplass på nordenden av Håøya. Håpet på kveldssol, men den ble borte da jeg gikk i land.
Etter stekte pølser gikk en sliten kropp tidlig i teltet.
 Lørdag morgen 0800 på vannet til sol og blikk. Bare nydelig....
I gamle dager blåste denne livbåten på land og siden ble den der. Hva er egentlig historen?

torsdag 19. mai 2011

Husbergøya og bølger

Med sol og en del vind fra vest ble det en fin tur med bølger, plask og mye sprut.








Bølgene stod rett på der jeg skulle sette ut. Ut gikk greit, men på vei inn så bikket jeg da jeg steg ut av kajakken. Fikk noen riper i lakken der. Fin trening :-)

søndag 15. mai 2011

Åpent hav , Gåsøya og haggelbyger

 Regnfull søndag med solgløtt. Vind fra alle kanter ettersom hvor regnet datt ned i kraftige byger. Gikk rett fra Ormsund til Gåsøya med sol og flatt vann. Hjemover via Huk ble regnfull og med flere haggelbyger. Med Storm Cag'en var det ikke noe problem med skiftende vær. Holdt meg varm hele veien. På Huk hilste jeg på en gjeng fra Oslo kajakklubb som hadde siste dag på grunnkurs.
Heidi - Her ser du hvor langt de har kommet med bryggen på Ormsund.
Og ikke minst hvor fint vær det var.
Turtid ca 4 timer.

torsdag 12. mai 2011

Bølgesurf i solgangsbris og kokosnøtt

 Pause på Malmøykalvens vestside. Det regner i Asker og Bærum mens solen skinner på Nordstrand. :-)


Fremmede frukter har drevet i land. Hvor er nærmeste palmeøy?
I sundet mellom Malmøya og Malmøykalven møter bølgene fra Bunnefjorden deg. Flotte bølger opp til 1,5 meter som ga mange fine surfer. Gikk noen turer før balansen var tilbake som i forrige sesong.










Etter 2,5 timer i bølger kjente jeg at det var nok for denne gang.