onsdag 22. juni 2016

Bolærne dag 2

Jeg var i kajakken ved 7 tiden og fikk meg en 2 timers tur på vei til bilen.

Ute i naturen , men ikke langt fra innseiling til Tønsberg og bebyggelsen.
Her fra nordspissen av vestre Bolærne.

Her var det også en kanocamp med mange telt.
Kano på havet er for meg litt rart.

På Hanflu var det villsauer på sommerferie.

Oppstilling og en bræk hilsen.

Det var rikt med fugleliv her ut på øyene.
Og mange av øyene er fredet i hekketiden.

På Masseløy var det andre sommergjester :-)
Jeg kommer gjerne tilbake til Bolærne og øyrike der.
Mange steder å telte og mange øyer å befare.
Så var det tilbake i bilen og på jobb :-)

tirsdag 21. juni 2016

Bolærne dag 1

Etter ferdig møte i Tønsberg, dro jeg til Knarberg på Nøtterøy for tur til Bolærne.
Ett sted jeg ikke har vært tidligere.


Utsetting fra en gresslette ved siden av båthavnen. Fine forhold med varmt vann og god temperatur i luften.
I dag ble det neopren bukse og supertrøye.

På Gåsøya går det sauer på sommerbeite ...

og Canada gjess som trekkfugl gjester.

Etter en time med Grønlandsåre måtte jeg skifte til min vanlige Werner åre.
Armene var ikke vant med grønlandsåre og tung kajakk.

Litt bølger var det mellom Hui og Ramsholmen. Solgangsbris fra syd.
Jeg la meg for å vente på ett større skip.

Som viste seg å være Kystvakten.

Fyrlykten på Ramsholmens sydspiss.

Landgang på Østre Bolærne der det er fin gjestehavn med kiosk i helgene.
Tilgjengelige toaletter og ett serveringssted under bygging.

Her var det militærleier tidligere - nå benyttes det til overnatting og restaurant.


På toppen en radar med utsikt til alle kanter.
Bak til høyre for radaren skimtes Færder og Færder fyr.

Kanonstilling med Fulehuk fyr som hvit prikk til høyre for tårnet
og Struten fyr på venstre side (på Hvaler siden) 

Havnen ligger flott til med grønne områder.

Etter spasertur på Bolærne tok jeg turen ut til Fulehuk fyr.
Vinden økte på vei utover, så her var det bare å komme seg til leirplassen.

Som  ble Ramsholmen, midt på der det er 50 meter fra vest til østsiden av øya.
På Ramsholmen hekker det havørn. Og jeg fikk selv se den komme med en fugleunge i klørne og en sinna Tjeld flyende etter.

Flott teltplass. Havnen på Østre Bolærne i bakgrunnen.
Turkos :-)
Solnedgang på Ramsholmen

lørdag 11. juni 2016

Kveldstur med wobbler

Sjefsmåken er på plass på pinne sin...

Broen over til Ulvøya. Ett velkjent sted for fiskere.

Det var mange fiskere på begge sider av broen, og det så ut som de trakk opp små makrell.

Jeg var ikke alene om å nyte denne fin kvelden til en padletur.

En liten fyrlykt som vi titter ned på fra huset vårt, som er det brune huset bak spissen på fyrlykten. Om vinteren kan vi noen år gå på isen ut til fyrlykten.

Det ble en hyggelig 1,5 t tur med wobbler. Ingen fisk og ingen problemer, bare hygge og kos på havet.

onsdag 8. juni 2016

Langs Oslo havnepromenade

En fin formiddag med kjølig nordavind som lager fine forhold for en visitt til Oslo havnepromenade. Her ytterst på Sjursøya står en flott kran - til hva?? Havnesjefens private båtkran??

Måkeungene vokser fort.

Dette er fra indre Operahavnen der broen over til Operaen går. Kun adkomst for små og lave båter under broen.


Langs Vippetangen står det mange fiskere med håp om fersk middag.

Akershus festning sett fra cruisekaia.

En gammel med fortsatt flott dame. Fint at de holder gamle seilskuter i operativ stand.


Aker brygge - her med sin gamle dokk fra den gang det var verft her.

Og innerst et flott fossefall fra torget og ut i dokken.

Tjuvholmen med kanalen gjennom Astrup Fearnley museet. Alltid hyggelig å padle her.

Kavringen fyr - ser flott ut!

Landgang på Jakteskjær - en liten strand passe for 1 kajakk.

Det ble deilige 3,5 timer med fine forhold.

fredag 3. juni 2016

Rødenessjøen sommerpadling

Sommerpadling i Epic med wingåre. Sol og 20 grader i vannet. Det er behagelig å padle uten vest :-)

En vakker kanal mellom Rødenessjøen og over i Skulerudsjøen. Mye småfisk rundt kajakken.

Sjøens bråkemakere ....

Kroksund bru - her var det ferge i tidligere dager. I bakgrunnen en regn og tordenbyge som ligger over Ørje.

Dagens tur opp i Skulerudsjøen.

Fikk meg en fin kveldstur i skumringen i går. Flott lys fra himmelen og flatt vann.