lørdag 20. september 2014

Aremarksjøen og Aspern


 Lørdag formiddag ca kl 11 med start fra Strømsfoss sluse nord i Aremarksjøen, Haldensvassdraget. Slusen har jeg tatt tidligere på en tur fra Ørje med Halden padleklubb, men aldri padlet sydover herfra.

 Været var fint når morgentåket var dampet bort. Litt dis var det fortsatt i skyggesidene.

 Mellom Aremarksjøen og Aspern er det en elvestrekning der det langs elvesiden er flere tegn på rydding fra da det ble fløtet tømmer ned Haldensvassdraget.

 Anvisning i leden for en grønn tilværelse.

 Under en rast ved en privat hytte kom jeg over denne fine hjemmelagde fuglekassen.

 Flott leirplass på Løvøya i Aspern, der jeg tok en matpause.

 Ved utløpet av Aspern går bilveien over vannveien.

 Det var mange tegn på ett aktivt Beverliv i vassdraget. Imponerende hva de begir seg ut på.

 Brekke sluser.

Brekke_sluser er ett imponerende syn. Verdt ett besøk.

 Stenselva fra Brekke sluser på vei tilbake til Aspern.

 Krappeto var tidligere en sluse, som ble nedlagt da de hevet Brekke sluse.

 Og her er tydeligvis Mormor og de åtte ungene på besøk!

 Her er Beverens vinterlager fra forrige høst. Hiet lå på den andre siden av elven.

 Tilbake på Løvøya, Aspern og soveposen er klar til bruk.

 Men først skal kveldens middag nytes.

 Jeg valgte en mindre strand på Løvøya der solen holdt seg lengre ut på kvelden.

 Siste støveltørk for i dag.


 På min kveldstur kom jeg over denne fine retro doen.

 Og litt kantarell.

 Søndagen var meldt våt og det ble den.

 De kunne lage fine steinfundamenter i gamle dager! Det andre brufundamentet er ikke så pent.

 Og enda mere regn....

Så var jeg tilbake ved Strømsfoss sluse etter ca 4 mil lørdag og 2 mil søndag.




1 kommentar: