tirsdag 21. juni 2016

Bolærne dag 1

Etter ferdig møte i Tønsberg, dro jeg til Knarberg på Nøtterøy for tur til Bolærne.
Ett sted jeg ikke har vært tidligere.


Utsetting fra en gresslette ved siden av båthavnen. Fine forhold med varmt vann og god temperatur i luften.
I dag ble det neopren bukse og supertrøye.

På Gåsøya går det sauer på sommerbeite ...

og Canada gjess som trekkfugl gjester.

Etter en time med Grønlandsåre måtte jeg skifte til min vanlige Werner åre.
Armene var ikke vant med grønlandsåre og tung kajakk.

Litt bølger var det mellom Hui og Ramsholmen. Solgangsbris fra syd.
Jeg la meg for å vente på ett større skip.

Som viste seg å være Kystvakten.

Fyrlykten på Ramsholmens sydspiss.

Landgang på Østre Bolærne der det er fin gjestehavn med kiosk i helgene.
Tilgjengelige toaletter og ett serveringssted under bygging.

Her var det militærleier tidligere - nå benyttes det til overnatting og restaurant.


På toppen en radar med utsikt til alle kanter.
Bak til høyre for radaren skimtes Færder og Færder fyr.

Kanonstilling med Fulehuk fyr som hvit prikk til høyre for tårnet
og Struten fyr på venstre side (på Hvaler siden) 

Havnen ligger flott til med grønne områder.

Etter spasertur på Bolærne tok jeg turen ut til Fulehuk fyr.
Vinden økte på vei utover, så her var det bare å komme seg til leirplassen.

Som  ble Ramsholmen, midt på der det er 50 meter fra vest til østsiden av øya.
På Ramsholmen hekker det havørn. Og jeg fikk selv se den komme med en fugleunge i klørne og en sinna Tjeld flyende etter.

Flott teltplass. Havnen på Østre Bolærne i bakgrunnen.
Turkos :-)
Solnedgang på Ramsholmen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar