lørdag 9. september 2017

Brisling, makrell og en dau ærfugl!

Lørdag formiddag med grått og stille. En regnskur gjorde omskifting til "tørrdrakt" til en våt affære.
Men på sjøen kom jeg iført en våt tørrdrakt!
Under broen ved Ormsund fikk jeg ordnet det siste før videre på ferden.

Stille og flott lys i gråværet når bygene lette,

Syd på Ulvøya var det fullt av sjøfugl som hadde etegilde på småfisk.

Jeg padlet bort til fuglene og da så jeg en stime av brisling under kajakken.
Brislingen var trolig så opptatt av gyting, som de er på denne tiden, at jeg flere ganger kunne hente opp brislinger med fiskehoven. Jeg måtte være rask da maskene i hoven er større enn brislingen.

Rundt brislingstimen så jeg makrell og torsk som hadde forspiel.

Jeg hadde nylig anskaffet ett kroksett for makrell med 4 kroker  som jeg slang ut mot brislingene.
Og fikk bitt på alle kroker!
Det ble flere ganger med 2 -3 fisker, så jeg sluttet å bruke hoven for å slippe alle floker og tull med kroker.

Det er gøy med makrellen som er så livlig. Det ble ca 15 makrell på denne stimen av brisling.
Jeg bort til noen makrell til padlere jeg møtte på turen og venner hjemme.

Stakkars ærfugl som lå å fløt i vannskorpen.
Den hadde snurret seg inn i ett dorgesnøre som satt fast i bunn.

Jeg skar den løs til en grav på havet og fjernet det jeg kunne av fiskesnøret.

Jeg padlet litt rundt i gråværet og koste meg.
Lunsj med matpakke og varm solbærtoddy på Malmøykalven smakte deilig.

Jeg har vært på sjøen i 4 timer og det trekker opp til ett skikkelig regnvær over sentrum av Oslo. Tok det med ro med ønske om at været skulle passere, men så klart fikk jeg det da jeg skulle inn i bilen!

Brislingen var meget god å spise i stekt tilstand.
Noen ga jeg bort sammen med makrellen, men disse på bildet ble min forrett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar