søndag 20. juni 2010

Mjermen fra demning til demning

Søndag med sol og svak nordavind tok jeg turen til Mjermen som renner ut i elven inn i Skulerudsjøen. Mjermen er et fint vann med drikkekvalitet og er mer variert enn Rødenessjøen. Flere små øyer og mange nes og odder som stikker ut. Hadde tenkt meg over i Setten som ligger rett nord men vannene var skilt med en demning. Så Setten får bli en annen gang. Det tok 1,5t fra demning til demning i svak motvind. I dag så jeg faktisk 8 kajakker i bruk. Mjermen er ett mye hyggeligere padlevann enn Rødenessjøen.








En flott plass i Mjermen.












En vakker husmannsplass på en øy uten bilvei. De hadde egen ferge inn til øya.











En flåte med påhangsmotor. PLassen var vakker og med en Pippi Langstrømpe hest travende rundt.,












Her slutter Mjermen mot nord. Bak demningen ligger Setten. Den skal jeg besøke en gang i sommer.











Skikkelig lunsj for en langpadler, før jeg vender tilbake til utgansgpunktet.











Og her er demningen i syd. Her har Mjerma sin start og den renner til slutt ut i Skulerudsjøen. Mjermen har klart og fint vann ( i motsetning til Skulerud- og Rødenessjøen) ,som i følge kjentfolk, kan drikkes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar